Budúcnosť študenta učiteľstva „len“ v učení?

Autor: Michael Hanzalík | 10.9.2018 o 10:15 | Karma článku: 2,77 | Prečítané:  1071x

Vznik mládežníckej organizácie Mladí Saskári – po tlačovej besede sa na internete rozprúdila „spŕška“ rôznorodých komentárov, ktoré však nemôžu zostať bez povšimnutia. 

Prečo sa študent učiteľstva „hrabe“ do politiky? Prečo sa nesústredí na svoj učiteľský smer? Nedalo mi, a preto by som sa rád vyjadril prostredníctvom tohto blogu.

V prvom rade by som vyzdvihol svoju vďaku, že môžem študovať to, čo je podľa môjho názoru potrebné pre dnešné Slovensko. Áno, učiteľov je málo a mladých učiteľov ešte menej. Chýba mladá generácia učiteľov, ktorá by do školstva priniesla nové nápady a postupy. Preto rozumiem obavám niektorých ľudí o moju budúcnosť v učiteľskej sfére. Štúdium učiteľstva ma veľmi baví a napĺňa. Verím, že učiteľstvo je poslanie, nakoľko, práve učiteľ je ten, čo kreuje osobnosť žiakov, je im podporou a častokrát aj príkladom do budúcnosti. Nezakladal som spolu s Tomášom Popovičom Mladých SaSkárov z dôvodu, že by som sa chcel vyhnúť tomuto krásnemu povolaniu – ba naopak. Mladých SaSkárov sme zakladali s úmyslom urobiť Slovensko lepším miestom pre život. Ku kvalitnému životu nepochybne patrí aj kvalitné a systematické školstvo.

Už teraz spolupracujem s našim tímlídrom pre školstvo Branislavom Gröhlingom na riešeniach zlepšenia školstva. Chcem učiť v systéme, kde nechýbajú učebnice, neučí sa v neprimeraných priestoroch a kde nechýbajú základné učebno-metodické pomôcky. Školstvo nesmie byť druhoradá (alebo dnes posledná) sféra, o ktorú sa štát stará. Sám pociťujem, že školský systém má vážny problém. Problém, kedy žiaci nie sú motivovaní učiť sa kvôli sebe a namiesto toho sa učia, aby nezlyhali v teste a aby domov priniesli čo najlepšie výsledky, a učitelia, ktorí by sa chceli viac venovať žiakom a prípravám, ale nejde to kvôli nadmernému byrokratickému zaťaženiu.

Vidíme – a nakoniec to ukázalo aj OECD  testovanie  PISA (2015), že naši žiaci sú, žiaľ, podpriemerní a zaostávajú za zvyškom Európy. Tento nedostatok neodstránime vlakmi, obedmi, prezuvkami, pomôckami pre žiakov a tak ďalej zadarmo. (Verím, že teraz som nemotivoval sociálnych populistov ďalšími návrhmi na veci zadarmo :D). Neberte to tak, že by som to našim žiakom nechcel dopriať, ale žiakov - našu budúcnosť treba motivovať a podporovať. No nie vecami zadarmo, na ktoré sa skladáme i tak všetci (Čiže namiesto toho, aby rodič kúpil svojmu dieťaťu obed, odvedie vyššie dane a z toho sa po šialenom štátnom aparáte ujde nejaké to euro aj na obedy zadarmo z najlacnejších potravín na trhu.). Tento nedostatok odstránime práve systematickými riešeniami.

Systematické riešenia – áno, už toľkokrát použité slovné spojenie. Po rozhovoroch s mnohými učiteľmi som zistil, že sa slov ako sú reforma alebo riešenia už priam boja. Spomínajú si na slávnu reformu Jána Mikolaja (SNS), ktorá skončila tým, že sa zmenilo číslovanie ročníkov z arabských čísel na tie rímske.(Plus bol návrh na štátnu hymnu každé ráno. Čo viac si priať hneď z rána. Namiesto zdravej rozcvičky denno-denne počúvať štátnu hymnu.) Alebo reforma Petra Plavčana (SNS), ktorá vlastne ani nebola (ale analýzy a podivné rozdeľovanie eurofondov za pár tisíc eur áno). Avšak musí prísť zmena – a preto aj my Mladí SaSkári intenzívne pracujeme na vízii, ktorá predstaví (aj) niekoľko bodov ako zlepšiť školstvo. Tento dokument berieme ako živý organizmus, do ktorého budeme prispievať ďalšími a ďalšími návrhmi a novými nápadmi. Tento dokument (aj v oblasti školstva) tvoríme s našimi tímlídrami, odborníkmi z praxe a dúfame, že čoskoro aj s našimi odbornými klubmi. Strana Sloboda a Solidarita je postavená na odborníkoch, a veríme, že my – Mladí SaSkári si udržíme jednotnú odbornú líniu.

Za školstvo už teraz viem povedať, že budeme podporovať liberalizáciu trhu učebníc, zefektívnenie škôl a školských zariadení či podporovať ich rôznorodosť. Budeme presadzovať väčšiu mieru slobody pri tvorbe rozvrhu navýšením disponibilných (voliteľných) hodín alebo tvorbou blokového vyučovania. Chceme školy, ktoré nedokážu poskytovať žiakom materiálne a personálne podmienky, zlúčiť do väčších celkov. A takto efektívne školy následne kreovať do ich výnimočnosti. Je pri vašej škole ranč s koňmi? Pridajme hodinu na koňoch. Viete, že na vašej škole je mnoho športovcov? Pridajme im viac hodín telesnej výchovy alebo napríklad aj golfu. Sú na vašej škole kreatívni žiaci? Pridajme im hodiny keramiky. Prečo nie? Žiaci by sa mali do školy tešiť, mali by vidieť rôznorodé možnosti, ktoré im škola ponúka a mať radosť z toho, čo a ako sa dokážu naučiť. Toto je len jeden z množstva krokov ako na to.

Máme rôzne vízie a nápady, a preto, ak aj ty máš nápad ako zlepšiť stav dnešného školstva – pridaj sa k nám a vyjadri sa následne v odbornom klube. Každý nápad sa u nás počíta! :-)

 

Na web Mladých SaSkárov sa dostaneš TU

Na reformné dielo „Kvalitné školstvo“ sa dostaneš TU

Na môj instagram sa dostaneš TU

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Okolo protestov sa objavujú spravodajské hry

Polícia prešetruje postup šéfa NAKA.

DOMOV

Kočner ostáva vo väzbe, súd zamietol žiadosť o prepustenie

Rozhodnutie dostala špeciálna prokuratúra.


Už ste čítali?